DGBuss:Korrespondanseregister

Fra DataGrafikk
Sideversjon per 11. okt. 2022 kl. 07:11 av DataGrafikk (diskusjon | bidrag) (Ny side: Category:DGBuss Category:DGBuss_grunnregistre {{DGBuss55}} DGBuss SQL har en avansert korrespondansemodul der man ikke bare kan definere regler for når korrespondanser skal dannes, men der det også er mulig å teste ut definisjoner og se hvilke konkrete korrespondanser som dannes. Følgende er gjengitt med tillatelse fra AKT: Fil:DGBKorrespondanseregister_AKT.PNG Om man betrakter linje 250 i Tur-retning, kan man velge dropDown i fra- (og til) stopp – listen og…)
(diff) ← Eldre sideversjon | Nåværende sideversjon (diff) | Nyere sideversjon → (diff)
Hopp til navigeringHopp til søk


NB: Denne funksjonen er kun tilgjengelig for brukere av DGBuss 5.5

DGBuss SQL har en avansert korrespondansemodul der man ikke bare kan definere regler for når korrespondanser skal dannes, men der det også er mulig å teste ut definisjoner og se hvilke konkrete korrespondanser som dannes.

Følgende er gjengitt med tillatelse fra AKT:


Om man betrakter linje 250 i Tur-retning, kan man velge dropDown i fra- (og til) stopp – listen og derved kan man velge inn korrekt korrespondansepunkt, i dette tilfellet Lyngdal rutebilstasjon, og derved trenger man ikke vite hvilket stoppunkt (quay) denne linjen egentlig stopper ved. Tilsvarende gjør man for Til-stop. Terminologien «fra» og «til» betyr i denne sammenheng korrespondanseelementets (en gåtur) mellom Fra-stoppet og Til-stoppet.


Det er mange parametre som kan bestemme og begrense korrespondanse-dannelsen. For eksempel at den kun skal være gyldig enkelte ukedager eller mellom gitte tidspunkter. Man kan også definere Min differanse og max differanse, Gangtid mellom punktene. Velger man knappen «Bytter», får man generert alle mulige bytter ut fra de gitte betingelsene:



Ved eksport til NeTEx, benyttes eksakt den samme rutinen for å beregne mulige overganger – og disse representeres som Interchanges. Dersom man krysser av for Stay Seated, vil også melding om dette formidles, slik at passasjerene via reiseplanlegger får beskjeden «Bli på bussen».