DGBuss:Opprette rute fra kart: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
Bruk denne malen for å lære deg hvordan et ruteforløp/hovedtrase kan redigeres i kart. | Bruk denne malen for å lære deg hvordan et ruteforløp/hovedtrase kan redigeres i kart. | ||
; Forberedelser: Nær sagt ingen. Man bør ha laget en liste over destinasjonene ruten skal forløpe, men det er også fullt mulig å endre på denne i etterkant. | ; Forberedelser: Nær sagt ingen. Man bør ha laget en liste over destinasjonene ruten skal forløpe, men det er også fullt mulig å endre på denne i etterkant. | ||
Linje 9: | Linje 6: | ||
; OBS!: Dersom du oppretter ruter der det mangler detaljerte lenker vil disse vises med rette streker mellom stopp. Bruk [[DGBuss:Lenkeregister|lenkeregisteret]] for å detaljdefinere lenker. | ; OBS!: Dersom du oppretter ruter der det mangler detaljerte lenker vil disse vises med rette streker mellom stopp. Bruk [[DGBuss:Lenkeregister|lenkeregisteret]] for å detaljdefinere lenker. | ||
For å lære mer om de vanligste måtene å opprette en rutetabell: | |||
* [[DGBuss:Opprettelse_av_ny_rute,_steg_for_steg_(foreløpig_utgave)]] | |||
= Opprette / redigere hovedtrasé i Kart = | = Opprette / redigere hovedtrasé i Kart = |
Sideversjonen fra 25. jun. 2020 kl. 13:51
Bruk denne malen for å lære deg hvordan et ruteforløp/hovedtrase kan redigeres i kart.
- Forberedelser
- Nær sagt ingen. Man bør ha laget en liste over destinasjonene ruten skal forløpe, men det er også fullt mulig å endre på denne i etterkant.
- Forutsetninger
- I utgangspunktet kan man starte registrering av en ny rute uten å ha forberedt grunndata, men i Norge gjelder nå at Entur og NSRs rolle, kan det være en fordel å ha registrert (importert) alle holdeplasser som skal benyttes (evt hos NSR) samt å oppdatere disse med gjeldende informasjon (offisielt navn, koordinat, NRS-ID, sone osv) fra NSR. Alternativt: Om man skal registrere trafikk i et nytt område og det foreligger rutedata på RegTopp-format, vil det med temmelig godt resultat være mulig å importere enten ruter med holdeplasser/stoppunkter eller kun holdeplaser/ stoppunkter og bruke den informasjonen som grunnlag.
- OBS!
- Dersom du oppretter ruter der det mangler detaljerte lenker vil disse vises med rette streker mellom stopp. Bruk lenkeregisteret for å detaljdefinere lenker.
For å lære mer om de vanligste måtene å opprette en rutetabell:
Opprette / redigere hovedtrasé i Kart
Det er utviklet ny funksjonalitet der man kan redigere hovedtraséen direkte fra en rute/linje.
Opprett en ny tom rute/linje i DGBuss:
Figur: Som ved enhver opprettelse av ny tabell, starter man med å lage en ny rute og tildele en ID og gjerne et linjenavn. Gå så videre til redigering av ruten.
Figur: Når man vil opprette eller redigere ruten i kart, velger man musetastmeny fra Destinasjons-kolonnen.
Systemet er så klart for å velge inn stopp til den nye tabellen. Velg funksjonen «Legg til stopp».
Klikk gjennom ruten/linjen stopp for stopp. Det er også mulig å redigere de valgte stoppene ved å fjerne, legge til, eller endre (dersom man f.eks. har valgt feil stoppunkt i et holdeplassområde).
Figur: Legg til stopp for stopp.
Figur: Når ruten/linjen er komplett, avslutter man ved «Lage trasé».
DGBuss varsler så som følger:
Figur: Ruten/linjen klar for oppdatering i DGBuss
Figur: Ruten/linjen er oppdatert
Redigering av eksisterende rute/linje
På tilsvarende vis, kan man redigere denne eller andre ruter/linjer ved å følge samme prosedyre som for å opprette ny: «Velg rediger linjeforløp i dGIS» fra Destinasjonskolonnen, utfør endringer:
- opprette (i start, slutt eller underveis på forløpet)
- slette vilkårlig stopp (og tilsvarende passeringstider som er lagt inn)
- endre (f.eks. bytte stoppunkt på et holdeplassområde, derved beholdes passeringstider)
Vi tar utgangspunkt i eksisterende demo-rute: A_2113:
Velger så «rediger linjeforløp i dGis» og får presentert følgende linje:
Vi utfører følgende fiktive endringer: Sletter Henrik Wergelands gate, Endrer stoppunktet i Marvikskrysset fra den ene til den andre siden (hvilket selvfølgelig i utgangspunktet er galt), fjerner Idunsvei, men skyter Østre ringvei/Kongsgård allé innimellom og legger til St. Olavsvei/Kongsgård allé som nytt endepunkt:
Resultatet i DGBuss ser slik ut:
Figur: Endrede stoppunkter beholder sine passeringstider, nye blir tomme. Selvfølgelig vil særlig det å endre linjeforløp ved å legge til eller fjerne stoppunkter påvirke kjøretider slik ta man må oppdatere turtyper/malkolonner og beregne tabellen på nytt.