DGBuss:Systemets oppbygging: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 18: | Linje 18: | ||
For | For '''operatør-versjonen''' ligger fokus på skiftplaner, vognplaner, turnus, daglig drift, lønnsgrunnlag, oppdatering av sjåførportal og produksjonsrapporter. |
Siste sideversjon per 5. apr. 2019 kl. 06:04
DGBuss er et system for å planlegge, administre og drifte rutetrafikk.
dGIS er et spesialsystem som integrert med DGBuss sørger for å definere ruteproduksjonen i geografien. MEd dette menes å kunne plassere holdeplasser, definere lenker, plassere lenkene langs ønskede veialternativer, måle ut avstander og å finne mulige kjørehastigheter. DGBuss og dGIS kommuniserer slik at det er mulig å tegne ut traseer, trasevarianter, illustrere avganger med passeringstider osv.
Systemene benyttes både av kollektivselskaper og operatører.
Kollektivselskap-versjonens hovedformål er å kunne definere alle detaljer rundt rutetrafikk, samt produsere alt nødvendig materiell og data slik at man vedlikeholder, beregner og administrerer grunndata ett sted med mulighet for å oppdatere omgivelsene med nødvendige data og materiell. Eksempler på dette er tidtabeller, holdeplasstavler, produksjonsoppgaver / anbudsmateriell og oppfølging av operatører, data til reiseplanleggere, monitorsystemer, billettsystemer, sanntidssystemer osv.
Opphavet til DGBuss var PC-Ruter i 1987 og deretter har systemet blitt videreutviklet til plan-system og vært gjennom en rekke re-designer fram til dagens DGBuss.
Fokus har alltid vært å tilby et system med fokus på lav brukerterskel, brukervennlighet, men der man kan bygge videre opp til meget avansert funksjonalitet.
Dataflyten kan illustreres slik:
For operatør-versjonen ligger fokus på skiftplaner, vognplaner, turnus, daglig drift, lønnsgrunnlag, oppdatering av sjåførportal og produksjonsrapporter.