DGBuss:Systemets oppbygging: Forskjell mellom sideversjoner

Fra DataGrafikk
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(3 mellomliggende sideversjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 5: Linje 5:
Systemene benyttes både av kollektivselskaper og operatører.  
Systemene benyttes både av kollektivselskaper og operatører.  


'''Kollektivselskap-versjonens''' hovedformål er å kunne definere alle detaljer rundt rutetrafikk, samt produsere alt nødvendig materiell og data slik at man vedlikeholder, beregner og administrerer grunndata ett sted med mulighet for å oppdatere omgivelsene med alle nødvendige data og materiell. Eksempler på dette er tidtabeller, holdeplasstavler, produksjonsoppgaver med tanke på anbudsmateriell og oppfølging av operatører, data til reiseplanleggere, monitorsystemer, billettsystemer, sanntidssystemer osv.
'''Kollektivselskap-versjonens''' hovedformål er å kunne definere alle detaljer rundt rutetrafikk, samt produsere alt nødvendig materiell og data slik at man vedlikeholder, beregner og administrerer grunndata ett sted med mulighet for å oppdatere omgivelsene med nødvendige data og materiell. Eksempler på dette er tidtabeller, holdeplasstavler, produksjonsoppgaver / anbudsmateriell og oppfølging av operatører, data til reiseplanleggere, monitorsystemer, billettsystemer, sanntidssystemer osv.
 
Opphavet til DGBuss var PC-Ruter i 1987 og deretter har systemet blitt videreutviklet til plan-system og vært gjennom en rekke re-designer fram til dagens DGBuss.
 
Fokus har alltid vært å tilby et system med fokus på lav brukerterskel, brukervennlighet, men der man kan bygge videre opp til meget avansert funksjonalitet.  


Dataflyten kan illustreres slik:
Dataflyten kan illustreres slik:


[[Fil:DGBOverView|none|800px|caption]]
[[Fil:DGBOverView.png|none|800px|caption]]








For operatørene er fokus på Skiftplaner, vognplaner, turnus, daglig drift, lønnsgrunnlag, oppdatering av sjåførportal og produksjonsrapporter.
For '''operatør-versjonen''' ligger fokus på skiftplaner, vognplaner, turnus, daglig drift, lønnsgrunnlag, oppdatering av sjåførportal og produksjonsrapporter.

Siste sideversjon per 5. apr. 2019 kl. 06:04

DGBuss er et system for å planlegge, administre og drifte rutetrafikk.

dGIS er et spesialsystem som integrert med DGBuss sørger for å definere ruteproduksjonen i geografien. MEd dette menes å kunne plassere holdeplasser, definere lenker, plassere lenkene langs ønskede veialternativer, måle ut avstander og å finne mulige kjørehastigheter. DGBuss og dGIS kommuniserer slik at det er mulig å tegne ut traseer, trasevarianter, illustrere avganger med passeringstider osv.

Systemene benyttes både av kollektivselskaper og operatører.

Kollektivselskap-versjonens hovedformål er å kunne definere alle detaljer rundt rutetrafikk, samt produsere alt nødvendig materiell og data slik at man vedlikeholder, beregner og administrerer grunndata ett sted med mulighet for å oppdatere omgivelsene med nødvendige data og materiell. Eksempler på dette er tidtabeller, holdeplasstavler, produksjonsoppgaver / anbudsmateriell og oppfølging av operatører, data til reiseplanleggere, monitorsystemer, billettsystemer, sanntidssystemer osv.

Opphavet til DGBuss var PC-Ruter i 1987 og deretter har systemet blitt videreutviklet til plan-system og vært gjennom en rekke re-designer fram til dagens DGBuss.

Fokus har alltid vært å tilby et system med fokus på lav brukerterskel, brukervennlighet, men der man kan bygge videre opp til meget avansert funksjonalitet.

Dataflyten kan illustreres slik:

caption
caption



For operatør-versjonen ligger fokus på skiftplaner, vognplaner, turnus, daglig drift, lønnsgrunnlag, oppdatering av sjåførportal og produksjonsrapporter.