DGBuss:RegTopp-import: Forskjell mellom sideversjoner

Fra DataGrafikk
Hopp til navigeringHopp til søk
Linje 28: Linje 28:


= Trinn 2: Kalenderinformasjon =
= Trinn 2: Kalenderinformasjon =
Import kalenderdata, forhåndsdefinering av kjørekalender.
''Les og forbered kalenderdata (dagkodefilen), analyser innhold og variasjoner og benytt dette til å forhåndsdefinere kjørekalenderen i DGBuss.''
 


[[Fil:DGBRTIT2TipsKalenderDef1.png]]
[[Fil:DGBRTIT2TipsKalenderDef1.png]]

Sideversjonen fra 22. mar. 2019 kl. 06:24


Når man vil importere rutedata og annen tilgjengelig grunninformasjon fra RegTopp-filer til DGBuss, gjennomføres det ved en flertrinns prosess.

Trinn 1: Forberedelser

Valg av importparametere, valg av importfiler og justering av linjelengde for eksportfilene.

Forberedelser:

1. Sørg for å ha en backup av trafikkdatabasen før du starter!

2. Legg RegTopp-settet man planlegger å importere i pcp50 - mappen.


Start Trinn 1: Velg hvilken trafikkperiode man ønsker å importere til og velg hvilken kalendersone (Les mer under fleksible kalenderdefinisjoner) man ønsker å sammenlikne dagkodene i importen med i følgende bilde:


Importfilene velges via filvalg:

Trinn 2: Kalenderinformasjon

Les og forbered kalenderdata (dagkodefilen), analyser innhold og variasjoner og benytt dette til å forhåndsdefinere kjørekalenderen i DGBuss.


Systemet leser gjennom dagkodefilen og forsøker å analysere avvikene ut fra gjeldende definisjoner i kjørekalenderen. Informasjoner i figuren over, tyder på at 1. mai 19 ikke burde ha vanlig dagkodedefinisjon (normalt er 1/5-19 en onsdag (3).

Når man ser «analysen av dagkodenr 2, viser den at daggyldigheten normalt er lørdagsavganger. Unntakene som blir vist, er at den også er gyldig 17. mai, noe som sannsynligvis vil bety at man i kjørekalenderen for kalendersone 1 bør legge inn et unntak slik at 17/5-19 kjører som en lørdag.

Slik kan man gå gjennom dagkode for dagkode og ut fra informasjonen som oppgis, finne den kalenderdefinisjonen som gir best overensstemmelse med vår kjørekalender.

Rapporten etter kjøring, vil vise:

I dette tilfellet ble det definert at 1/5 til søndag (D7) og 17/5 Deretter gjentar man trinn 2 og får følgende resultat:

Man ser altså at man før de siste definisjonene ville få unntak på 93 av dagkodene til kun 9!

Om man velger å se tips, får man en liste over unntaksdager som kanskje kan foredle definisjonene ytterligere:

Da er man klar til å forberede rutene i trinn 3.

Trinn 3: Generer importerbare ruter

Dette trinnet behandler tur for tur i rapporten og grupperer disse til ruter. Hver tur sammenliknes med dagkode og definert kjørekalender slik at de blir tilordnet en daggyldighet (f.esk. Dx67). Unntak som ikke kan legges direkt på turen, blir kodet inn og lagt inn i med dagkodenummer i turens tekst-felt og forklaringen legges i rutens internnotat.

Trinn 4: Importer og opprett rutene i ruteoversikten

Siste trinn i prosessen oppretter rutene slik at de blir editerbare i rutemodulen: Årsaken til at dette prosessen ikke er lagt som en del av trinn 3, er at det kan være ønskelig å foreta et utvalg av rutene man ønsker å importere. Dessuten kan det være ønskelig å styre rutenavn og tilknytning til produksjonsversjon mot ulike versjonsmummer (A,B,V osv). Derfor starter trinn 4 med dette bildet: (Legg merke til tipset om å ta en backup før man importerer!).



I trinn 4 er utgangspunktet at man importerer alle rutene, men det er mulig å velge bort ruter i denne oversikten:


i eget punkt å behandle kun de 4 første rutene for å sjekke at resultatet blir bra, samt at det er planlagt en fremtidig forbedring der man kan velge ut hvilke av de tilgjengelige rutene som skal importeres. NB! Husk at Trinn 4 overskriver evt eksisterende ruter med tilsvarende navn.


Ser man inn i ruteoversikten, har man fått opprettet tabellene:


Eksempel på importert rute:

Legg merke til at attribut-feltet også fylles ut. Bl.a. merkes enkelte linjer/destinasjoner med en x slik at disse linjene blir undertrykket når man skriver ut en publikumstabell. Destinasjoner som er definert som bytteholdeplasser samt destinasjoner der turer har sin start eller slutt, undertrykkes ikke. Man kan selvfølgelig senere overstyre disse attributtene.

Også andre grunnregistre slik som merknader, holdeplassregister og destinasjonsskiltregister blir opprettet.