DGBuss:NSR-import: Forskjell mellom sideversjoner

Fra DataGrafikk
Hopp til navigeringHopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 11: Linje 11:
[[Fil:DGBNSRMeny.png]]
[[Fil:DGBNSRMeny.png]]


= Hent fra NSR =
== Hent fra NSR ==


Rutinen kobler seg opp mot NSRs tjeneste for nedlasting av forrige døgns totaltabell for stoppunkter i Norge og oppretter en lokal tabell for videre benyttelse.  
Rutinen kobler seg opp mot NSRs tjeneste for nedlasting av forrige døgns totaltabell for stoppunkter i Norge og oppretter en lokal tabell for videre benyttelse.  
Linje 23: Linje 23:
[[Fil:DGBNSRNedlasting.png]]
[[Fil:DGBNSRNedlasting.png]]


= Se på NSR Master-register =
== Se på NSR Master-register ==


Det vil deretter være mulig å se på tabellen via eget menypunkt:
Det vil deretter være mulig å se på tabellen via eget menypunkt:
Linje 31: Linje 31:
Nb! Enn så lenge vil tabellen se ut som om norske tegn ikke er korrekt overført. Dette er noe unøyaktig i visningen og vil ble rettet ved en senere anledning. Man vil også senere i prosessen se at dette blir korrekt i DGBuss sitt holdeplassregister.
Nb! Enn så lenge vil tabellen se ut som om norske tegn ikke er korrekt overført. Dette er noe unøyaktig i visningen og vil ble rettet ved en senere anledning. Man vil også senere i prosessen se at dette blir korrekt i DGBuss sitt holdeplassregister.


= Generer Referansetabell fra NSR =
== Generer Referansetabell fra NSR ==


Ut fra Mastertabellen kan man generere en referansetabell som gjør det mulig å knytte Nasjonal holdeplass ID til benyttede Holdeplassnummer oppgitt i regtopp-format.
Ut fra Mastertabellen kan man generere en referansetabell som gjør det mulig å knytte Nasjonal holdeplass ID til benyttede Holdeplassnummer oppgitt i regtopp-format.
Linje 41: Linje 41:
Man kan se at det finnes mange ulike koblinger der de ulike leverandørene (HED, OPP osv) har benyttet ulike koblinger internt.
Man kan se at det finnes mange ulike koblinger der de ulike leverandørene (HED, OPP osv) har benyttet ulike koblinger internt.


= Oppdater stoppestedtabell med NSR-ID =
== Oppdater stoppestedtabell med NSR-ID ==


For de som ikke allerede har NSR-ID’er i holdeplassregisteret, kan man la DGBuss skape denne knytningen.
For de som ikke allerede har NSR-ID’er i holdeplassregisteret, kan man la DGBuss skape denne knytningen.
Linje 61: Linje 61:
''Figur: Legg merke til at alle disse holdeplassene har blitt tilordnet NSR ID. UTM nord og Øst-koordinater er tidligere lest inn via RT-importen. Longitude og Latitude er tom.''
''Figur: Legg merke til at alle disse holdeplassene har blitt tilordnet NSR ID. UTM nord og Øst-koordinater er tidligere lest inn via RT-importen. Longitude og Latitude er tom.''


= Oppdater fra NSR Master =
== Oppdater fra NSR Master ==


Rutinen oppdaterer holdeplassregisteret fra NSR-Master-registeret.
Rutinen oppdaterer holdeplassregisteret fra NSR-Master-registeret.

Sideversjonen fra 3. apr. 2019 kl. 10:47


Import/oppdatering av stoppunkter fra NSR.

I forbindelse med eksport til NeTEx, har det vært et ønske om å kunne hente inn stoppunkter og holdeplasser og å oppdatere disse på grunnlag av det som finnes hos EnTur / NSR.

I håp om å kunne utnytte disse nasjonale data best mulig, har vi splittet opp prosessen i ulike funksjoner.

Hent fra NSR

Rutinen kobler seg opp mot NSRs tjeneste for nedlasting av forrige døgns totaltabell for stoppunkter i Norge og oppretter en lokal tabell for videre benyttelse.

Nb! Forutsetninger:

  • MS-SQL – server og et oppsett på server.
  • Evt tidsstyrt oppgave på server slik at denne lastes ned og behandles hver natt.

Man kan også starte den manuelt fra DGBuss når man ønsker oppdateringer:

Se på NSR Master-register

Det vil deretter være mulig å se på tabellen via eget menypunkt:

Nb! Enn så lenge vil tabellen se ut som om norske tegn ikke er korrekt overført. Dette er noe unøyaktig i visningen og vil ble rettet ved en senere anledning. Man vil også senere i prosessen se at dette blir korrekt i DGBuss sitt holdeplassregister.

Generer Referansetabell fra NSR

Ut fra Mastertabellen kan man generere en referansetabell som gjør det mulig å knytte Nasjonal holdeplass ID til benyttede Holdeplassnummer oppgitt i regtopp-format.

Se på referansetabellen:

Man kan se at det finnes mange ulike koblinger der de ulike leverandørene (HED, OPP osv) har benyttet ulike koblinger internt.

Oppdater stoppestedtabell med NSR-ID

For de som ikke allerede har NSR-ID’er i holdeplassregisteret, kan man la DGBuss skape denne knytningen. Her er resultatet fra en kjøring:

Husk at det dannes log-filer der man kan se hvilke endringer som har blitt foretatt. Denne vil automatisk bli vist (og i og med at det første gang er veldig mange endringer, kan det ta noe tid før bildet blir opprettet)


Kjører man rutinen en gang til, vil den vise 0 endringer. Kanskje vil man få endringer i NSR innen neste dag og da vil kun endringene bli oppdatert og meldt.

Figur: Legg merke til at alle disse holdeplassene har blitt tilordnet NSR ID. UTM nord og Øst-koordinater er tidligere lest inn via RT-importen. Longitude og Latitude er tom.

Oppdater fra NSR Master

Rutinen oppdaterer holdeplassregisteret fra NSR-Master-registeret. Navn, koordinater etc oppdateres. Under importen konverteres dessuten også UTM-koordinatene og disse blir erstattet. Foreløpig legges ikke Type overgang inn, da det ser ut til å være langt flere byttemuligheter definert hos NSR enn lokalt. Dette kan enkelt endres ved behov.

Log-filene viser alle endringer som har blitt foretatt.

Resultatet kan man også se i holdeplassregisteret:

Figur: Legg også merke til at man via egen knapp kan konvertere fra Lat/Lon til UTM i holdeplassbildet.

I mappen: NSRLog under pcp50, kan man kikke gjennom alle log-filer etter importen:

Forutsatt at man har valgt # 9 som visning av oppslagskolonne under Rutemodul, oppsett, vil man deretter kunne se også SI i ruteredigeringsbildet: