Tempus endringslogg
Fra DataGrafikk
1.11
1.11.2.312
- Avansert søk etter kontaktpersoner
- Avansert søk kjøretøy: lagt til mulighet for å filtrere på antall seter
- Korrekt filtrering av sjåfør ansatt/sluttet og kjøretøy kjøpt/solgt dato
- Søke-/filtreringsmulighet i standardregistre
- Kopiering
- Kopiering av ordre: mulighet for å kopiere kun deler av en ordre
- Mulighet for å kopiere ordre bakover i tid (i forhold til startdato på ordren)
- Repetering av ordre feilet hvis man hadde prislinjer uten dato
- De forskjellige ordre- og aktivitetskopieringsvinduene har blitt mer lik hverandre (f.eks. konsekvent valg av hvilke felter som skal kopieres)
- Visningsendringer
- Belastningsprofil-vinduet er erstattet med en helt ny visning
- Statistikkvinduet har fått et ansiktsløft
- Ny standard font: Segoe UI, ihht. Windows UI design guidelines
- Andre endringer:
- Mulighet for å kreve at spesifikke felter er fylt ut for sjåfør, kjøretøy, kunde, leverandør og sted
- Kortnavn for steder økt til 50 tegn
- En ordre kan nå arve betalingstype fra kunden
- Dobbeltdisponeringssjekk viste noen ganger flere bekreftelsesmeldinger for samme endring
- Kvittering- og skrevet ut-flaggene blir nå korrekt satt både i ordrevindu og kjøreliste
- Ny modul: QuestBack-kobling for invitasjon av kontaktperson til undersøkelser etter aktivitetens slutt
1.12
1.12.1.313-315
- Ny modul: Overføring av ordre mellom Tempus-installasjoner (via Webus)
- Følgende moduler er ikke lenger lisensbelagt, og er alltid tilgjengelige
- Tilgangsstyring via Windows grupper / Active Directory
- Tidsbegrensede egenskaper
- Sende Wordmaler til mail (Outlook)
- Kalender (helligdager)
1.12.1.316-318
- Oppdatert standard maler (kjøreordre, kjøreliste etc.)
- Følgende moduler er ikke lenger lisensbelagt, og er alltid tilgjengelige
- Endring av innebygde rapporter (kjøreordre, kjøreliste etc.)
1.12.1.319
- Forbedret støtte for nye Office-versjoner
- Korrigert import av endringer ved overføring av ordre mellom Tempus-installasjoner
- Støtte for high dpi-skjermer - "Gjør tekst og andre elementer større eller mindre"-funksjonen i Windows
- Korrigert posisjonering, høyde og bredde av elementer i en del vinduer når de endrer størrelse
1.13
1.13.1.320
- Fjernet avhengighet av Borland Database Engine (BDE)
- Fjernet gammel booking-modul
1.13.1.321-.323
- SMSVarsling: Lagt til støtte for utsendelse av SMS via PSWinCom
- Oppdatert Verktøy -> Søk/Rapporter
- Lagt til mulighet for å spesifisere filtype (f.eks. pdf) når tilbud og bekreftelser sendes via epost
- Oppdatert standard fakturamal (tok ikke hensyn til std. antall kredittdager, kun kundens kredittdager)
- Hendelser: raskere å hente listen over kundens hendelser når denne inneholder mange elementer
- Oppdatert standard rapportmaler ifm. fjerning av BDE
1.13.1.324
- Endret standard høyde for aktiviteter i gantt ifm. high dpi-endringene (påvirker ikke eksisterende installasjoner)
- Lagt til prislinjens dato til listen over felter som ikke kan endres når en prislinje tilhører en aktivitet (påvirker ikke eksisterende installasjoner)
- Oppdatert standard kjørelistemal til å inneholde sjåførens kode for SMSVarsling
- I noen tilfeller virket ikke egendefinerte programmer (Verktøy -> Egendefinerte)
- Verktøy -> Søk/Rapporter: statusfilter virket ikke når man hadde egendefinerte statuser
1.13.1.325
- Endret måten man velger eksportkatalog på (via eget vindu istedetfor dropdown)
- Fritekstsøk: vis elementer som begynner med søketeksten før elementer som inneholder søketeksten
- Endret PDF-generering til å lage PDF/A-filer, slik at fonter vises korrekt på iOS og OSX
1.13.1.326
- Gantt: ressurskolonnen helt til venstre brukte ikke all tilgjengelig plass hvis teksten var kort (typisk for bussnr.)
- Gantt: med temaer aktivert i Windows (typisk i 8/8.1) ble mange bakgrunner grå
- Verktøy -> Søk/Rapporter: fikset Excel-eksport
1.13.1.327
- Kjøreliste: enkelte operasjoner ga feilmelding om parantes i spørring
- Gantt: når en aktivitet ble endret av en annen bruker ga ikke gantt en melding om dette - endringen man gjorde ble bare avbrutt uten indikasjon på hvorfor
- Lagring i kjøreliste og gantt forårsaket en oppdatering i ordrevinduet, uavhengig av om man holdt på å redigere aktiviteten der
- Ordre/innkjøpsaktiviteter: fikset feil når man gikk ut av datofeltet
- Eksport: mulighet for å eksportere på nytt når forrige eksport har feilet (automatisk to timer etter start av forrige eksport, ved bekreftelse ti minuter etter)
- Ordre: erstattet gammelt søkevindu med fritekst/avansert søk tilsvarende sjåfør, kunde etc.
- Ordre/prislinjer: Avdelingskolonnen viste maks 20 tegn av navnet på avdelingen
- Gantt: korrigert posisjoneringsfeil av vertikale streker når man hadde få sjåfører eller busser
- Endret kortnavn og nr. for buss, sjåfør, kunde og leverandør til å måtte være utfylt og unikt
1.13.1.328-.329
- Kunders og leverandørers webside økt fra 32 til 255 tegn
- Korrekt bakgrunnsfarge på tekster (viste mørk grå istedetfor lys grå med temaer aktivert)
- Innkjøpsaktiviteter var ikke sortert
- Scrolle med musen i elementer i ordrehodet deaktivert. Kan aktiveres med sysparam DisableMouseWheelInOrdHeader=0
- Kjøreordre til Outlook/avtale feilet hvis kjøreordren var oppdatert til ny rapportgenerator
- High DPI støtte: høyere oppløsning på ikoner i hovedmeny. Gamle ikoner kan benyttes ved å sette sysparam HighResImages=0
1.13.1.330
- Raskere første søk i gantt
1.13.1.332
- Overføring av ordre mellom Tempus-installasjoner satte kontaktperson til "Fornavn Fornavn" istedetfor "Fornavn Etternavn"
- Ved eksport til Excel ble celleformatering ikke tatt hensyn til når Excel tolket et felt som en dato
1.13.1.333
- Alle aktiviteter i gantt var gule, istedetfor å fargekodes ihht. status (feil introdusert i .329)
1.13.1.334
- Eksport til Excel satte feil fargekode-format i norsk Office
1.13.1.335
- Økt antall tegn i beskrivelse av egendefinerte spørringer fra 32 til 64
- Lagt til menypunkt for å sende maler som pdf direkte til outlook. Kan deaktiveres med systemparameter WordTemplateToPDF
- Endret Ordre -> "Åpne fil" til "Tilknyttede filer". Vis søkevindu i explorer hvis katalogen ikke finnes, istedetfor å vise en liste over filene i Tempus.
- Korrigert feltlenger ved overføring mellom Tempusinstallasjoner
1.13.1.336
- Kombinert utskrift av kjøreordre via epost feilet for aktiviteter etter en overføring til en annen Tempus-bruker
1.13.1.337
- Wordmaler (Tilbud/Ordrebekreftelse): man kan nå bruke tabeller til andre ting enn å hente data fra spørringer i Tempus
- Nye felter i firmaopplysninger: Bank, IBAN, Swift, Vakttelefon, Webside
- Sending av wordmaler til epost gir ikke lenger en feilmelding hvis ordren er fakturert
- Lagt til felt for selger på ordren (kun tilgjengelig i tabellvisning)
- Fikset feil "Control has no parent window" når man prøvde å redigere ordre i tabellvisning
- Oppdatert Webordre/Ordrebevegelser-vinduet til ny tabellvisning. Lagt til flere felter.
- Forfallsdato lagres på ordren istedetfor å alltid beregnes ut fra dagens dato & fakturadato. Retter bl.a. feil forfallsdato i eksport når ordren eksporteres en annen annen dag enn den faktureres.
1.13.2.338
- Bedre filtreringsmuligheter i vinduet Gamle eksporter
- Fikset feil "List index out of bounds" ved utskrift til frakoblet skriver i kjøreliste
- Fikset feil "can not perform this action on an empty table" ved overføring av aktviteter til avtaler i Outlook
- Støtte for nytt grensesnitt i InfoEasy (v3)
- Bedre filtreringsmuligheter i innkjøpsaktiviteter
- Korrigert feltlengder for tekstfelter i prislinjer (50/52 til 255 tegn)
- Endret navn på menypunkt Verktøy -> Fakturer til "Eksport til regnskap"
- Oppdatert vinduet "Eksport til regnskap"
- Tekst i mailer fra tilbud/bekreftelse kan styres via sysparam WordTemplate*
- Tekst i mailer ved avvisning av ordre fra webbestilling kan styres via sysparam WebusDeclinedMail*
- Ordrevindu "rediger kunde" endret til "gå til kunde"
- Memofelt #3 på ordre kan vises ved å sette sysparam ExtraOrderMemo=2.
1.13.2.339
- Ordrens memofelt #3 var ikke skjult når man ikke skulle se ekstra memofelter.
1.13.2.340
- WebusDeclinedMail innstillingene (fra .338) ble ikke korrekt lest inn.
1.13.2.341
- Lagt til sysparam GanttActColorType for å bestemme om det er ordrestatus (=1) eller aktivitetstatus (=0) som styrer farge i Gantt.
1.13.2.342
- Lagt til felter for registreting av uttak, oppmøte og retur i sjåførportalen.
- Økt feltlenger for navn og kortnavn i de fleste tabellene til 255 / 128 tegn.
- Import fra Webus tok ikke hensyn til om aktivitetene skulle arve avdeling fra ordren.
- Lagt til mulighet for å velge standard aktivitetstype (sjekkboks i tabellvisning).
- Oppdatert EHF-eksport med 10% mva. Merk at all fakturering i 8% må fullføres før man oppgraderer.
1.13.3.343
- Kunder som ble opprettet fra Webus fikk ikke satt kortnavn.
- Fikset feilmelding om 'FOREIGN KEY constraint "FK_dg_ord_dg_cont_o_contactid' når man opprettet .ordre fra kundevindu hvor kunden ikke hadde kontaktpersoner.
- Sjåførportal: nytt felt, (faktisk) diett.
- Oppdatert Outlook-koblingen for å støtte nye versjoner av Office-pakken.
- Eksport til Excel av buss- og sjåførhistorikk feilet hvis man bare eksporterte markerte aktiviteter.
- Kunde: økt antall tegn i land-feltet til 32
1.13.3.344
- Lagt til mulighet for å overføre kunder fra InfoEasy til Tempus. Styres med sysparam InfoEasyOverforKunderRettighet. Brukere som har høyere rettigheter enn verdien kan overføre kunder. 0=deaktivert.
1.13.3.345
- Opprette delordre kunne feile med meldingen "Cannot insert the value NULL into column 's_chgid', table 'database.dbo.dg_pric'; column does not allow nulls. INSERT fails."
- Lagt til fakturakunde-informasjon til tabeller i eksport til regnskap.
- Ny funksjon: avdelingsgrupper. I søkevinduer, gantt og kjøreliste markeres alle avdelingene som en bruker er koblet mot.
- Nytt sysparam VisKunEgneAvdelinger. Når denne er 1, skjules alle andre avdelinger i søkevinduer, gantt og kjøreliste. Brukere får kun se ordre hvor en avdeling brukeren er koblet mot er eier av ordren, eller eier aktiviteter eller prislinjer på ordre.
- Søkevinduer viste avdelinger som var markert som inaktive.
1.13.3.346
- Søkevinduer: buss og sjåfør viser som standard brukerens egne avdelinger. Kunde, Leverandør etc. viser alle avdelinger.
- Ved opprettelse av kunder settes kortnavn lik navn hvis kortnavn ikke er utfylt. Tilsvarende settes navn lik kortnavn hvis navn ikke er utfylt.
1.13.3.347
- Valg av kunde feilet i ordrevinduet hvis kundens navn var mer enn 40 tegn.
- Nytt systemparameter QuestBackTilNyeKunder styrer om nye kunder får QuestBack-invitasjon som standard.
1.13.3.348
- Eksport til Excel lagrer til en Excel-fil hvis Excel ikke er installert.
1.13.3.349
- Standard kjøreliste og fremmøteliste viste fremmøtetid istedetfor starttid
- Statistikk: eksport til Excel tar hensyn til filter og sorteringsrekkefølge for Aktiviteter og Regnskap
- Webus: Bruk avdeling fra kunde ihht sysparam OrdreAvdelingFraKunde
- Webus: Lagt til systemparameter for standard aktivitetstype: DefaultWebusActType
- Webus: Hent aktivitetstype fra 1) Ordre 2) Kunde 3) sysparam DefaultWebusActType
- Lagt til nytt felt for å koble en avdeling mot et firma. Settes via dropdown-felt i Verktøy->Standardregistre->Grunnregistre->Avdeling
- Gantt: Vis aktiviteter hvor sjåfør eller kjøretøy tilhører forskjellig avdeling fra aktiviteten, uavhengig av avdelingsfilter.
- Gantt: Mulighet for å vise uttak, fremmøte og returtid.
- Avdelingsgruppper: Vis ordre hvor brukerens avdeling(er) eier en buss eller en sjåfør.
1.13.3.350
- Støtte for ny InfoEasy-versjon (oppdatert integrasjonsprosedyre)
- Vis fornuftig melding når Word er opptatt, istedetfor EOleException
- Søkevinduer lagret ikke kolonneoppsett
- Vis advarsel før man kansellerer aktiviteter
- Lagt til menypunkt for å gjenopprette kansellerte aktiviteter
- Aktiviteter i gantt kan man nå som standard ikke endre start- og slutt-tid på. Kan aktiveres via sysparam.
- Hint og tabellvisning i gantt viste ikke sjåførens navn
- Vis feilmelding når man prøver å logge på med ugyldig brukernavn/passord
1.13.3.351-352
- Mindre databaseendringer
- Når man fjernet tilhenger fra en aktivitet ble feltet satt til 0 istedetfor NULL
1.13.3.353
- Gantt: når ingen avdelinger var valgt fikk man feilmelding. Endret slik at ingen avdelinger valgt tilsvarer at alle avdelinger valgt
- Gantt: fikset hastighet (introdusert i .349)
- Gantt: for sjåfører ble ingen ledige sjåfører vist hvis det ikke var disponert noen sjåfører i perioden
- Kjøretøy: registreringsnr.-oppslag brukte ikke rett verdi før man gikk ut av feltet og tilbake igjen
- Sjåførportal: sjåførens bruker fikk ikke satt for- og etternavn. Rapporter som bruker fullt navn fikk derfor blanke felter for sjåfører
- Ordre og kjøreliste: oppdatert søkevindu for fra- og tilsted
1.13.3.354
- Ordre: autocomplete av steder ble feil når man skrev raskt i feltene
1.13.3.355
- Overføring av aktiviteter mellom Tempus-installasjoner: maks samtidig antall aktiviteter økt fra ca. 285 til ca. 570.
- Avansert søk: endret slik at søketekst ikke er markert når vinduet åpnes
- Ordrevindu: søkevindu etter steder bruke autocomplete-teksten som grunnlag istedetfor det man hadde skrevet inn selv
1.13.3.356
- Gantt viste alltid sjåførens telefon #1, uavhengig av hvilket telefonfelt man ville vise
- Avansert søk etter steder sorterte på fullt navn istedetfor kortnavn
1.13.3.357
- Mulighet for å gruppere avdelinger i lister (kjøreliste, gantt, statistikk, eksport til regnskap. Styres med sysparam DepartmentListAsTreeList. Krever lisens for avdelingsgrupper.
- Kunder/regnskap: lagt til felter for Dim B og Dim D.
- Statistikk: lagt til Ordrestatus i feltlisten.
- Statistikk: mulighet for å gruppere på avdelingsgrupper.
- Webus & kunde kontaktpersoner: nytt felt: kontaktpersonens alternative epostadresse. Tilbud og bekreftelser sendes til kontaktpersonens epostadresse #1. Alternativ epost-adresse (felt #2) legges på kopilisten.
- Ordre/regnskap: Dim C og Dim D forslagslistene ga feilmelding når man brukte dem.
1.13.3.358
- Lagt Dim C og Dim D til i ordre endringslogg.
- Gruppering av avdelinger i lister hang seg opp når man brukte velg egne/velg alle-funksjonen, eller nullstill søkeparametre.
1.14
1.14.1.359
- En delordres prislinje på hovedordren manglet antall og avdeling, og hadde feil dato
- Gantt: endring av start- og slutt-tid virket ikke
- Gantt: rød strek for visning av kapasitet (pax / antall seter) var feil
- Ordre: forslagsliste for feltet "Selger" viste inaktive brukere
- Ordre: memofelter andre opplysninger og intern info manglet scrollbar
- Ordre: utsendelse av wordmaler (tilbud, bekreftelser) oppdaterte ordrens sist endret av bruker og -dato
- Ordre: delordre dropdown-liste viste bare ordrenr. Lagt til flere felter så man enklere kan identifisere ordre
- Ordre: lagt til mulighet for forhåndsutfylling av ordre o_memo2/Intern info
- Sjåfør/kjøretøy: avansert søk forhåndsutfyller ikke lenger avdelingsfilter
- Ved mailutsendelse via Outlook automation kan man styre om dette mailen skal være modal eller ikke via sysparam KjUseOutlookAutomationModal
- Eksterne kostnader tar høyde for uttak garasje, fremmøte kunde og retur garasje for kobling av f.eks. bompenger til aktiviteter